Baroeg is niet te vergelijken met enig ander poppodium. De programmering van bijzondere underground-stijlen is ongekend, volgens bezoekers “the best place for black metal in Europe”. Al meer dan 40 jaar wordt met grote bevlogenheid een subcultuur van liefhebbers van harde alternatieve muziek in stand gehouden op een eigenzinnige locatie in Rotterdam-Zuid. Baroeg een uniek fenomeen.
Baroeg blijft Baroeg
Wat buitengewoon en goed is aan Baroeg moet je koesteren: maatschappelijk betrokken, eerlijk en direct, gericht op de mensen en hun levenslange band met de subcultuur, de muziek, intens, doorleefd, ruw maar liefdevol. Het mag schuren om te komen tot kwaliteit. Niet voor niets zijn bijzondere podia in hun begintijd vaak ontstaan in panden die hier niet speciaal voor waren gebouwd, zoals kerken en fabrieken. In het geval van Baroeg werd een jongerencentrum uit de jaren 80 in bezit genomen om vrijheid en eigenheid te vieren. Dat pand voldoet na meer dan 40 jaar echt niet meer. Het is tijd voor een buitengewoon nieuw gebouw. Een gebouw waar we het Baroeg-DNA als uitgangspunt voor hebben genomen.
“Hier speelt mijn band, in mijn zaal, dit is mijn thuis.”
Culturele ceremonie
De kern van ons ontwerp is de ceremoniële interactie tussen het publiek en de band en het publiek onderling. Een reeks van rituelen voor het maken, vieren en onderhouden van een zeer eigen cultuur is leidend voor de lay-out, vorm en materialisering van het gebouw. De crux van een bezoek aan een muziekpodium is het concert bewust meemaken. Ook voor muzikanten en crew geldt dat. Een bewegend publiek beïnvloedt de prestatie van de band in positieve zin. Applaus doet iedere muzikant beter spelen. Ons ontwerp voor de zaal zorgt voor een intense wisselwerking. De zaal met balkon en het podium zijn in de breedte georiënteerd. De podiumervaring en de akoestiek zijn hierdoor optimaal en het publiek in de zaal en op het balkon staat zo dicht mogelijk bij de band. De band voelt dit als een omarming, het publiek als een intieme setting. Verhogingen in de zaal en op het balkon zorgen voor goed zicht op de act vanuit elke positie en bieden zitgelegenheid.
“Old metalheads never die, they only stand at the back”
Ingetogen & efficiënt
De noord- en westzijde van het gebouw zijn ingetogen vormgegeven. Hier zijn de kantoren en de backstage voorzieningen gerealiseerd, het domein van de vrijwilligers, werknemers, crew en artiesten. Achter de schermen begint ieder optreden met logistiek. Als een band eindelijk na een vermoeiende busreis bij Baroeg aankomt, gaat het om comfort en efficiëntie. De ruimten zijn zo georganiseerd dat de spullen vanuit de bus eenvoudig en snel gebruiksklaar staan op het podium. De kleedkamers zijn goed uitgerust en hebben een directe ruimtelijke relatie met het podium.
Onderdeel van het Spinozapark
Elke zijde van Baroeg heeft een eigen kwaliteit en reageert op zijn omgeving. Aan de oost- en zuidzijde opent het volume zich voor het publiek, naar de aanloop vanaf het station, de (fiets)parkeerplaatsen en het buitenpodium aan het water. We maken van Baroeg zowel binnen als buiten een beleving die je zintuigen op scherp zet. Om de zaal heen wordt Baroeg gevormd door de primaire zichtlijnen en kwaliteiten uit de omgeving. Een fraai gehouwen vorm die ruimten maakt en de structuur van het park oppakt en versterkt. De geknikte gevelvlakken geven schaal en dynamiek aan het alzijdig gebouw. Het oogt eerder als een bewegelijk fenomeen dan als een gestolde vorm.
“Een mysterieus aantrekkelijk uiterlijk, dat de cultuur zichtbaar maakt door spelonken die bij avond het licht uit het gebouw laten stromen.”
Uitnodigend & vloeiend
Een bezoek aan Baroeg is voor het publiek de ideale manier om ruimtelijk en symbolisch afstand van het ‘gewone’ te nemen. De gevel vertelt: hier is een andere wereld. De architectuur van de nieuwe Baroeg is tot veel in staat. Ze cijfert zichzelf weg als poppodium wanneer er geen show aan de gang is, terwijl ze op andere momenten als attractie in de stad laat zien dat er binnen iets leuks te doen is. Het is een fluïde architectuur die overdag deel is van de skatebaan, het park en de buurt, maar ‘s avonds tot leven komt voor Baroeg. Een beeld dat nieuwsgierigheid opwekt. Wat voor geheimzinnigs speelt zich daarbinnen af?
Baroeg speelt al jaren een belangrijke rol in de culturele sector van Rotterdam. In 1981 begon Baroeg als open jongerencentrum. De harde alternatieve muziek die bij Baroeg gespeeld wordt komt tot uiting in de gevel: ruig, onconventioneel, donker, ritmisch, spannend en tijdloos. Met poppodium Baroeg manifesteert deze subcultuur zich trots in de stad.