Een klein Brabants dorp dat velen kennen: niet alleen door radio Bergeijk, maar ook door Weverij De Ploeg, dat mooie Rietveld-bushokje én De Kattendans. Diederendirrix tekende voor de herstructurering en opwaardering van dit karakteristieke theater en buurthuis in één.
De Kattendans is een theater dat bekende artiesten trekt, die hier vaak hun try-outs komen doen. Theo Maassen, Jett Rebel, Ellen ten Damme, Guido Weijers en Ronald Goedemondt stonden hier meer dan eens op de planken. Architect Peer Bedaux ontwierp het gebouw begin jaren 90 met een knipoog naar de Stijl, waar Bergeijk bekend om staat. Dit is het dorp waar Gerrit Rietveld de beroemde Weverij De Ploeg ontwierp, die in 2020 door diederendirrix werd gerenoveerd. Voor de Kattendans heeft het bureau – na overleg met de oorspronkelijke architect – een herstructureringsontwerp gemaakt. Door het sterk toegenomen aantal bezoekers was het theater te klein geworden en de lay-out van het pand onlogisch. Er was behoefte een beter binnenklimaat en het verouderde in- en exterieur waren aan een facelift toe.
Draperen
Met behoud van de karakteristieke vlakken en lijnen van de Stijl, heeft diederendirrix het gebouw in een nieuw en ruimer jasje gestoken. Aan de gestapelde blokken zijn een aantal nieuwe volumes toegevoegd zonder de compositie te verstoren. De afbrokkelende stuclaag op de gevel heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe witte huid van golvende stalen profielen. Die houdt het sculpturale aanzicht overeind. Door gebruik te maken van verschillende perforaties en amplitudes ontstaat een subtiel schaduwspel. Pas als het buiten donker wordt, maakt de binnenverlichting de ramen zichtbaar achter de geperforeerde gevel. De gevelbekleding is als een gordijn over het gebouw heen gedrapeerd – een subtiele verwijzing naar de stoffen van De Ploeg. Ondanks de uitbreiding oogt het gebouw lichtvoetiger dan voorheen.
Kunst en folklore
De entree heeft een prominenter aanzien gekregen; de ingang is groter geworden, met een uitgesproken luifel en een wervende uitstraling. Na binnenkomst worden bezoekers getrakteerd op een veel ruimere, opgewaardeerde foyer. De trap die hier middenin stond is verplaatst en aan de achterzijde is de ruimte vergroot om de relatie met het park achter het gebouw te verbeteren. De foyer is het levendige hart van het gebouw, waar artiesten, theaterpubliek en buurtbewoners samenkomen en een drankje aan de bar bestellen. Hier ontmoet de avant-garde het dorpsleven, gaan kunst en folklore hand in hand. Het ontwerp vangt die gelaagdheid van Bergeijk met een warm, welkom interieur dat verrijkt wordt door kunst.
Grote zaal
De grote theaterzaal is uitgebreid binnen de oude contouren. Achter de zaal is een nieuwe expeditieruimte voor de aan- en afvoer van goederen. Door een slimme ingreep is een omloop achter het podium langs gemaakt, zodat decors, instrumenten en rekwisieten niet meer over het podium heen hoeven. Ook de kleedkamers voor de artiesten zijn hier uitgebreid en opgewaardeerd. De verbouwde Kattendans heeft zowel voor het publiek als de performers meer allure.
Buurtfuncties
In de nieuwe vleugel zijn verschillende ruimtes met buurtfuncties gekomen, waaronder een kleine zaal met een bar voor lokale optredens, repetities en feesten. In dit gedeelte vinden de verenigingen uit het dorp een plek om samen te komen en te oefenen – van de plaatselijke harmonie tot de dansvereniging of ouderengymnastiek. Voor bewegingskunst, gym en dans is een zaal gerealiseerd op de verdieping. Daar zijn ook de nieuwe ruimtes voor opslag en techniek. De duurzame installaties zijn netjes op het dak weggewerkt. Zo wordt het vlakken- en lijnenspel tot in detail in ere gehouden; De Kattendans heeft een stijlvolle upgrade gekregen met respect voor de geschiedenis.