Samen wonen en leren

Anouk Berger, Merel Timmers & Gerald van Melick

In Musa zijn de middelbare scholen De Passie en de Young Business School Rotterdam (YBSR) sinds kort in bedrijf. De scholen delen het gebouw met 135 woningen. Anouk Berger en Merel Timmers zijn leerlingen van de Passie. Ze zijn blij met hun nieuwe school, al is het ‘samenwonen’ soms nog even wennen. Leerjaarcoördinator Gerald van Melick van de YSBR hoopt bewoners te betrekken bij de lessen. “De samenwerking met iedereen in het gebouw zien we als een geweldige kans.”

Leren en wonen

 “We zitten sinds een jaar in dit nieuwe gebouw. Zo fijn. Onze oude school was een kantoor in Rotterdam-Zuid. Daar was het altijd warm. Wel handig was dat het vlakbij het station was, want nu moeten we iets verder reizen met de bus en metro,” vertellen Anouk en Merel.

Heel wat van de 560 leerlingen van de Passie wonen in de randgemeenten van Rotterdam. Merel: “Daarom beginnen onze lessen een kwartier later. Het is een Evangelische school waar veel leerlingen speciaal naartoe willen. Ik ben een uur onderweg.” Maar niet iedereen moet ver reizen. “Een van de jongens uit onze klas woont hierboven.” Anouk lacht: “Maar toch komt hij nog vaak te laat.”

Best bijzonder, scholen en woningen samen in één gebouw. Op het dakterras kunnen zowel leerlingen als bewoners komen. “We zitten hier tijdens de pauzes als het lekker weer is. Heel leuk met het mooie uitzicht. Bij de oude school zaten we nooit buiten,” vertelt Anouk. “Soms zien we hier een bewoner, maar ik denk dat ze hier eerder zitten na schooltijd.”

Het gebouw maakt nieuwsgierig. Merel: “Gisteren zijn een paar jongens van onze school over een hek geklommen en hebben ze de lift naar de bovenste verdieping genomen. Ze waren benieuwd naar het uitzicht. Eigenlijk is het natuurlijk niet de bedoeling dat we daar komen.”

Glazen wanden

Anouk en Merel zijn enthousiast over Musa. “We vinden het een heel leuk gebouw. Zeker van buiten is het mooi.” Maar ze zien ook punten voor verbetering. “We vinden het binnen wel wat grijs. Er zou best een kleurtje op de muren mogen.”

“Heel fijn is al het glas,” zegt Merel. “Je kunt overal naar binnen en naar buiten kijken, omdat de wanden tussen de gang en de lokalen helemaal doorzichtig zijn. Sommige klasgenoten zijn wel eens afgeleid, maar ik vind het fijn om me niet zo opgesloten te voelen.”

Het hart van de school is de hoge aula, waar de leerlingen pauze houden. Grote balkons steken op de eerste en tweede verdieping de aula in. Anouk: “Daar maken we huiswerk tussen de lessen of kunnen we gewoon even kletsen.”

 

interview_DD-musa_2-1600px

Gerard van Melick

Leren in de praktijk

 De scholen delen de sporthal in het gebouw. Hier ontmoeten we Gerald van Melick, naast leerjaarcoördinator ook gymleraar bij de YSBR. Net als Anouk en Merel is hij erg blij met de transparantie in het gebouw. “Onze leerlingen, en ook wij als leraren, niemand kan zich meer verstoppen. Iedereen ziet elkaar tijdens de lessen en erbuiten. We merken nu al dat het vele glas zorgt voor veel meer rust.”

De YBSR is een kleine school van 200 leerlingen. Sinds dit schooljaar zijn ze verhuisd naar Musa. In de aula op de begane grond komen de leerlingen van alle richtingen samen. Gerald: “De inrichting van de aula is gebaseerd op het verhaal van de SS Rotterdam. Met mooie archieffoto’s op de wanden. Een grijsblauwe kleur op de muren geeft de hele school een warme uitstraling.”

De YBSR is een VMBO-school voor jonge ondernemers. De school wilt het leren in een zo echt mogelijke omgeving stimuleren. “Onze leerlingen oefenen met het inrichten van etalages, met manicures in het zorglokaal en met koken en verkopen in de kantine. We openen straks zelfs ons eigen winkeltje. Dan kunnen buurtbewoners echt bij ons komen kopen.”

Vanaf de straat kijk je direct binnen in de praktijklokalen. “Er zijn al spontaan buurtbewoners binnengelopen met de vraag of ze hun haar kunnen laten föhnen,” vertelt Gerald. “We vragen rond naar de behoeftes van de bewoners om daar onze lessen op aan te passen. Hoe echter hoe beter. Daarom zijn we zo blij met deze plek, een grote meerwaarde.”